Meer tips voor duidelijke brieven

Op deze pagina vind je een heel aanbod aan links met informatie voor het opstellen van duidelijke brieven.

Waarom?
  1. Infographics over de geletterdheid in Vlaanderen
    Cijfers over geletterdheid
    Laaggeletterd in Vlaanderen
    Hoe geletterd zijn ouders in Vlaanderen?
    Hoe geletterd zijn jongeren in Vlaanderen?
    Familiegeletterdheid
  2. Het is goedkoper.
  3. Er zijn veel drempels naar correcte informatie.
Voorbeelden

Verschillende beeldbrieven met een focus op dienstverlening en communicatie van de overheid.

Hulp algemeen
  1. Een snelgids over heldere communicatie.
  2. Webinars over heldere overheidscommunicatie. 
  3. Het boek ‘Good services’, 15 principes van een goed service ontwerp.
  4. Hoe kan je duidelijk en efficiënt communiceren met anderstaligen, ook via digitale kanalen? 
Hulp tekst
  1. Tekstadvies Wablieft.
  2. Zoek eenvoudige woorden.
  3. Test welk leesniveau nodig is voor jouw tekst.
  4. 10 tips voor eenvoudige taal.
  5. Schrijftips.
  6. Schrijfassistent (Nederlands als moedertaal).
  7. Schrijassistent (Nederlands voor anderstaligen).
Hulp vormgeving
  1. Een contrasttest voor slechtziendheid.
  2. Een simulator voor kleurenblindheid.
  3. Iconen ter ondersteuning van tekst (ook in vector).
Gebruikerstesten
  1. De voordelen, een stappenplan en methodieken van de Vlaamse overheid.
  2. Stadskamer in Den Haag die de behoeften van bewoners in de schijnwerper zet.
Boeken
  1. Hopende u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben

    Farida en Katrien van Wablieft geven je tips, zodat jij je boodschap nog duidelijker kan overbrengen. Je leert hoe je technische informatie vertaalt in een leesbare brief en hoe je structuur brengt in die tekst. En passant krijg je ook een antwoord op enkele prangende vragen, zoals: wie moet een bewonersbrief ondertekenen? Hoe geef ik constructief feedback op teksten van mijn collega’s? Zijn bewonersbrieven op papier niet achterhaald? Enkele handige sjablonen en een webpagina vol inspiratie krijg je cadeau. Hopende u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben, uiteraard. Katrien Janssens en Farida Barki ademen duidelijke taal. Bij Wablieft maken ze al jarenlang teksten toegankelijker en geven ze trainingen duidelijke taal aan overheden en organisaties.

  2. Stop. Stopstrategie voor organisaties.

    Overbodige regels, innovaties die maar niet gerealiseerd worden, vergaderingen die alleen maar gehouden worden omdat ze nu eenmaal gehouden worden. Of bureaucratische gedrochten en vage projecten zonder einde. Geen organisatie lijkt eraan te ontkomen: dingen die niets opleveren en wel veel energie en geld kosten. Het werkt niet goed en we raken er uitgeput en cynisch van. En toch gaan we ermee door. Vijf heldere stappen voor goed stoppen Waarom stoppen we niet gewoon met iets wat niet werkt? We werken blijkbaar liever aan iets nieuws, anders of beters. Ondertussen blijven we trekken aan het dode paard. Zou het niet heerlijk zijn als we in onze organisaties goed zijn in stoppen? Stel je voor dat we onze energie kunnen steken in het doen van het goede werk. Niet in het sleuren en zeuren. Bewust en blijvend ergens mee stoppen. Dat het ook eens mínder wordt, en niet altijd maar meer. In Stop. krijg je van stopstrateeg Marije van den Berg de vijf heldere stappen waarmee je goed stoppen in jouw team of organisatie wel voor elkaar krijgt. Je krijgt dat extra inzicht om nu toch echt definitief de knoop door te hakken en te stoppen. Mét of zonder feest.