Snelgids heldere communicatie

We krijgen veel vragen over onze overzichten met de maatregelen.
We beantwoorden hier enkele.

Mag ik dat gebruiken?

Ja. Met volgende voorwaarden:

  • Een duidelijke bronvermelding
  • (indien digitaal een actieve) link naar www.DeZuidpoortGent.be.
  • Een kennisgeving via info@dezuidpoortgent.be.

    Dat kan gratis. Omdat toegankelijke communicatie nu erg nodig is.

    Een vrije bijdrage (voor wie kan) wordt erg op prijs gesteld. Vanaf 40 euro kan je in 2020 60% belastingsvermindering krijgen (andere jaren 45%).
    Klik hier voor meer info.

Op vraag kunnen we ook een factuur opmaken.

Hoe maak je dat?

Gelukkig nemen meer en meer overheden sinds kort deze vorm van communicatie over. We hopen dat onze communicatie over de pandemie ooit overbodig wordt omdat anderen die verantwoordelijkheid nemen.

We delen hier onze ervaringen.

1. Bepaal wat je gaat vertellen
  • Wat is de essentie?
  • Vraag je niet af wat je wil vertellen, maar wat mensen moeten weten. Verplaats je in de lezer en toets het af.
  • Het kan moeilijk zijn om volledig én toegankelijk te communiceren. Overweeg of je voor de details kan doorverwijzen naar een vervolg of andere bron.
2. Zorg voor structuur
  • Zorg voor (tussen)titels.
  • Maak verzamelingen. Vertrek ook hier vanuit de lezer en niet vanuit jouw eigen logica. Mensen denken niet altijd in bevoegdheden.
  • Kaders kunnen de leesbaarheid vergroten en iemands blik vasthouden.
  • Pijlen kunnen helpen om de leesrichting gemakkelijker te maken.
  • Zorg voor hiërarchie. Dat kan met:
    • lettertypes
    • lettergroottes
    • kleuren
    • opsommingen
    • inspringen
    • nummeringen
    • mindmaps
3. Visualiseer

Iconen en foto’s kunnen de tekst ondersteunen en sommige tekst vervangen. Iconen kunnen in verschillende culturen verschillend begrepen worden. Foto’s kunnen duidelijker zijn.

  • De iconen die wij gebruiken vind je op https://thenounproject.com/. Naargelang het abonnement en icoon zijn er beperkingen op het gebruik.
    Andere bronnen zijn Text2Picto en Sclera.
  • Let bij foto’s op of ze rechtenvrij zijn of je toestemming kan krijgen. Je vindt er o.a. bij Pixabay.
4. Vereenvoudig tekst

1 op 6 Vlamingen is laaggeletterd. Ongeveer 800.000 Vlamingen (bron).

  • Hou het kort en bouw het verhaal logisch op. Dan kan iedereen volgen.
  • Gebruik korte zinnen, van maximum 15 woorden.
  • Spreek lezers en luisteraars aan met “je”.
    Dat maakt het persoonlijker en vlotter.
  • Schrijf zoals je spreekt. Gebruik geen “stadhuistaal” of verouderde uitdrukkingen.
  • Gebruik geen moeilijke woorden. Zoek een synoniem.
    En als het even niet anders kan, leg dan uit wat je ermee bedoelt.
  • Zorg voor vertaling, gebarentaal, ondertiteling. Zo begrijpt iedereen waar het over gaat.

** Wablieft is expert in duidelijke taal. Je kan hier veel meer tips vinden. **

5. Maak het leesbaar
  • Letters zonder schreef lezen gemakkelijker. Dat zijn lettertypes zonder de haakjes en krulletjes.
  • Maak de letters groot genoeg voor wie moeilijk lees of ziet.
  • Zorg voor genoeg contrast tussen de kleuren en achtergronden voor wie moeilijk ziet.
6. Kies verschillende kanalen

Bedenk hoe je mensen kan bereiken. Klassiek denk je aan website, facebook, …
Daarmee bereik je mensen die beschikken over internet, een toestel en de kennis om ermee te werken.

Overweeg dus zeker ook andere, offline kanalen zoals post, tijdschriften, kranten, via wachtzalen, deur aan deur, in gesprek, …

7. Software

Met deze tips van je in elk tekstverwerkingsprogramma aan de slag. Hoewel een professioneel tekenprogramma heel handig kan zijn. Daarmee heb je meer mogelijkheden que layout, kan je iconen aanpassen, zelf tekenen, enz.

Wij gebruiken daarvoor Affinty Designer. Het programma kan je een maand gratis testen. Daarna kan je het kopen voor 55 euro.

Inkscape is een gratis tekenprogramma.

Adobe Illustrator is wellicht het meest gekende programma en kost 24 euro per maand.