Helder communiceren

Waarom?

De pandemie heeft enkele reeds bestaande problemen vergroot of zichtbaarder gemaakt. Heldere communicatie is er één van.

Heel veel informatie moet álle burgers bereiken. Die informatie wijzigt snel én ging over moeilijke zaken.

In De Zuidpoort ontvangen we veel signalen dat de informatie erg moeilijk iedereen bereikt. Onderzoek in Vlaanderen bevestigt dat (zie grafiek).


Praktijkvoorbeelden

Daarom gingen we zelf aan de slag. We maakten overzichten van de maatregelen, contactopvolging, mondmaskergebruik, de werking van vaccins, enz. Die vind je snel terug via www.watmag.be

Onze ervaringen

We willen graag onze ervaringen delen, inspireren en enkele handvaten aanbieden.

Onderaan kan je jouw gegevens achterlaten om meer info over een vorming (webinar) te ontvangen.


Hier kan je alvast de presentatie bekijken. Die kan jou misschien al op weg zetten.

Snelgids

1. Bepaal wat je gaat vertellen
  • Wat is de essentie?
  • Vraag je niet af wat je wil vertellen, maar wat mensen moeten weten. Verplaats je in de lezer en toets het af.
  • Het kan moeilijk zijn om volledig én toegankelijk te communiceren. Overweeg of je voor de details kan doorverwijzen naar een vervolg of andere bron.
2. Zorg voor structuur
  • Zorg voor (tussen)titels.
  • Maak verzamelingen. Vertrek ook hier vanuit de lezer en niet vanuit jouw eigen logica. Mensen denken niet altijd in bevoegdheden.
  • Kaders kunnen de leesbaarheid vergroten en iemands blik vasthouden.
  • Pijlen kunnen helpen om de leesrichting gemakkelijker te maken.
  • Zorg voor hiërarchie. Dat kan met:
    • lettertypes
    • lettergroottes
    • kleuren
    • opsommingen
    • inspringen
    • nummeringen
    • mindmaps
3. Visualiseer

Iconen en foto’s kunnen de tekst ondersteunen en sommige tekst vervangen. Iconen kunnen in verschillende culturen verschillend begrepen worden. Foto’s kunnen duidelijker zijn.

  • De iconen die wij gebruiken vind je op https://thenounproject.com/. Naargelang het abonnement en icoon zijn er beperkingen op het gebruik.
    Andere bronnen zijn Text2Picto en Sclera.
  • Let bij foto’s op of ze rechtenvrij zijn of je toestemming kan krijgen. Je vindt er o.a. bij Pixabay.
4. Vereenvoudig tekst

1 op 6 Vlamingen is laaggeletterd. Ongeveer 800.000 Vlamingen (bron).

  • Hou het kort en bouw het verhaal logisch op. Dan kan iedereen volgen.
  • Gebruik korte zinnen, van maximum 15 woorden.
  • Spreek lezers en luisteraars aan met “je”.
    Dat maakt het persoonlijker en vlotter.
  • Schrijf zoals je spreekt. Gebruik geen “stadhuistaal” of verouderde uitdrukkingen.
  • Gebruik geen moeilijke woorden. Zoek een synoniem.
    En als het even niet anders kan, leg dan uit wat je ermee bedoelt.
  • Zorg voor vertaling, gebarentaal, ondertiteling. Zo begrijpt iedereen waar het over gaat.

** Wablieft is expert in duidelijke taal. Je kan hier veel meer tips vinden. **

5. Maak het leesbaar
  • Letters zonder schreef lezen gemakkelijker. Dat zijn lettertypes zonder de haakjes en krulletjes.
  • Maak de letters groot genoeg voor wie moeilijk lees of ziet.
  • Zorg voor genoeg contrast tussen de kleuren en achtergronden voor wie moeilijk ziet.
6. Kies verschillende kanalen

Bedenk hoe je mensen kan bereiken. Klassiek denk je aan website, facebook, …
Daarmee bereik je mensen die beschikken over internet, een toestel en de kennis om ermee te werken.

Overweeg dus zeker ook andere, offline kanalen zoals post, tijdschriften, kranten, via wachtzalen, deur aan deur, in gesprek, …

7. Software

Met deze tips van je in elk tekstverwerkingsprogramma aan de slag. Hoewel een professioneel tekenprogramma heel handig kan zijn. Daarmee heb je meer mogelijkheden que layout, kan je iconen aanpassen, zelf tekenen, enz.

Wij gebruiken daarvoor Affinty Designer. Het programma kan je een maand gratis testen. Daarna kan je het kopen voor 55 euro.

Inkscape is een gratis tekenprogramma.

Adobe Illustrator is wellicht het meest gekende programma en kost 24 euro per maand.


Vorming?

Heb je interesse in een vorming (voor jouzelf of organisatie)? Laat dan hier jouw gegevens achter en we contacteren jou met ons aanbod: