De Zuidpoort op VRT

We zijn blij dat het VRT Journaal ons de kans gaf om de wereld van mensen in armoede even binnen te brengen.
We werden geïnterviewd naar aan leiding van ons berichtje over de wachtrijen en de reacties daarop (zie onderaan).


Je kan hier klikken om de volledige uitzending te herbekijken.


Ook op de VRT NWS wordt er aandacht aan geschonken.
Klik hier om het artikel daar te lezen.

Er is vandaag heel wat te doen om de wachtrijen aan de winkels die vandaag openden. Nieuwssites berichten over wachtrijen aan winkels zoals Action en Primark. Meestal in een akelige stilte (lijkt het mij), erg netjes met de nodige afstand.

De reacties op sociale media laten natuurlijk niet op zich wachten.
“Koop toch online!”
“Koop toch duurzaam!”
“Hoe onverantwoord!”

Beide ketens bieden producten aan aan zeer lage prijzen. Ook bij mensen in armoede zijn ze daarom in trek. Naast goedkoop zijn ze meestal vlot te bereiken met openbaar vervoer. En je kan er cash betalen.

Ik zou er niet van schrikken mochten velen van hen op een wachtlijst staan omdat ze onvoldoende inkomen hebben om alles te kunnen betalen. Wachtlijsten voor een sociale woning, huurpremie, gehandicaptenzorg, gezondheidszorg, … Dus in plaats van de klanten met de vinger te wijzen, zouden we ook richting beleid kunnen wijzen!

Zoals collega An het zo mooi verwoordde: ‘We zitten allemaal in dezelfde storm, maar niet in hetzelfde bootje. Sommigen zitten op een luxejacht, anderen in een lek roeibootje’. Zullen we er dan eens voor zorgen dat er bij de volgende storm niemand verdrinkt?


Nog even een lijstje met voorwaarden die nodig zijn om online te kunnen shoppen. Kwestie van te beseffen wat daar allemaal voor nodig is en te zien dat het niet voor iedereen weggelegd is:

  • voldoende geld om een product te kopen dat in een fysieke winkel dikwijls goedkoper is
  • voldoende geld om het uit geven aan iets als verzendkosten. Of voldoende geld hebben om meteen zoveel te kopen dat je er geen moet betalen.
  • een apparaat
    (14% van de Belgen heeft geen laptop, smartphone, tablet)
  • een internetverbinding
  • kennis om met het apparaat te kunnen werken
    (20% van de Belgen kan geen mails versturen of iets opzoeken)
  • een betaalkaart
  • een abonnement op een online betalingssysteem bij jouw bank
  • een vast adres (om te laten leveren)
  • een deurbel (zie ik u schrikken? In veel appartementsblokken is de parlofoon stuk en wordt het niet hersteld. De postbode komt echt niet op ‘t elfde aan jouw deur kloppen)