Er is veel ongerustheid in onze vereniging. En ook daar buiten horen we.
Vanaf maandag heb je een Covid Safe Ticket nodig om toegang te krijgen tot horeca, sommige zorginstellingen (bijvoorbeeld om familie te bezoeken in een woonzorgcentrum) en bepaalde events. Ook kinderen vanaf 12 jaar zullen een ticket nodig hebben.
Veel mensen willen wel een Covid Safe Ticket gebruiken, maar weten niet waar ze dat moeten vinden.
Daarom vragen we:
Waarom kregen we zo een ticket niet automatisch per post toegestuurd?
We vernemen dat dat in Wallonië gebeurde. Vlaanderen kiest voor de digitale weg met app en website. Terwijl we weten dat dat voor veel mensen niet mogelijk is. Dat is kiezen voor uitsluiting!
Dat zorgt ervoor dat lokale overheden nu naar oplossingen moeten zoeken.
We zijn blij dat Stad Gent alvast verder zoekt naar mogelijkheden en zijn verantwoordelijkheid niet ontloopt.
De Vlaamse telefoonlijn 078 78 78 50 is voor velen een oplossing. Je kan daar jouw ticket laten opsturen per post.
De laatste dagen wordt dat nummer meer gecommuniceerd, maar nog steeds te weinig. Er gaat vooral veel aandacht naar de app.
Aan de telefoon is keuzemenu is nog te complex. Eerst moet je nog geduldig wachten en luisteren hoe je naar een app of website wordt gestuurd. Als laatste (als je dat al vol hield) hoor je de optie om voor post te kiezen.
Je kan het ticket trouwens enkel per post ontvangen als je volledig bent gevaccineerd. Niet als je herstelde van Covid of ook niet na een negatieve test!
Het volledige keuzemenu vind je onderaan dit bericht. We zullen vanuit De Zuidpoort suggestie geven om het toegankelijker te maken.
Voorzie meer fysieke plaatsen waar mensen geholpen worden (welzijnsbureau’s, andere stadsdiensten, organisaties, …) en communiceer die plaatsen duidelijk.
De Gentse Digipunten met begeleiding volstaan niet. In Nieuw Gent kan dat enkel op woensdagvoormiddag (De Zuidpoort) of na afspraak in LDC De Regenboog.
Voorzie in sociale restaurants de mogelijkheid om (buiten) af te halen zonder Covid Safe Ticket.
Dat zal de eerste weken nodig zijn omdat het nog niet voor iedereen mogelijk was om het ticket aan te vragen. Voorzie ook hier hulp om het ticket aan te vragen.
Wil jij zelf mensen helpen om het Covid Safe Ticket aan te vragen? Daar zijn wij heel blij mee. Alvast bedankt!
Gebruik dus het nummer 078 78 78 50.
Dan hoor je het volgende gesprek … (Inderdaad een hele boterham, maar laat je niet afschrikken)
1. Welkom bij de Vlaamse helpdesk COVID-certificaten.
2. Wilt u een COVID-certificaat laten verzenden? Druk 1.
Heeft u een andere vraag over vaccinatie of certificaten? Druk 2. (van hier naar voorlichter)
Wilt u een certificaat van uw vaccinatie? Druk 1.
Als u in België gevaccineerd werd, dan staat een certificaat voor u klaar in de app CovidsafeBE, beschikbaar in de app-stores. U kan ook terecht op www.Mijnburgerprofiel.be om uw certificaat snel te downloaden. Wilt u dit certificaat toch laten verzenden naar uw thuisadres en ebox? Wacht met de aanvraag tot enkele dagen na de vaccinatie. Houdt uw rijksregisternummer bij de hand. U vindt dit achteraan op uw identiteitskaart. We zullen uw rijksregisternummer slechts bewaren tot de verzenddienst uw aanvraag verwerkt heeft. Om verzending van uw vaccinatiecertificaat nu aan te vragen, druk op 1 (van hier naar 5).
Heeft u een andere vraag? Druk op 2 (van hier naar voorlichter)
3. Wilt u een certificaat na een negatieve covid-test? Druk 2.
U heeft resultaat van een negatieve PCR- of antigeentest ontvangen? Dan kan u het certificaat hiervan opvragen in de app CovidsafeBE, beschikbaar in de app-stores. U kan ook terecht op www.Mijnburgerprofiel.be om uw certificaat snel te downloaden. Een testcertificaat is slechts beperkt geldig. We kunnen u dit niet via de post bezorgen. Heeft u uw digitale e-box bij de overheid al geactiveerd? Dan kunt u wel een verzending naar uw e-box aanvragen. Druk hiervoor op 1. (van hier direct naar 5.)
Heeft u nog een andere vraag? Druk op 2 (van hier naar voorlichter)
4. Wilt u een certificaat van uw herstel na een coronabesmetting? Druk 3.
Er werd een coronabesmetting bij u vastgesteld en u hebt de isolatieperiode van 10 dagen volledig doorlopen? Dan kan u het certificaat hiervan opvragen in de app CovidsafeBE, beschikbaar in de app-stores. U kan ook terecht op www.Mijnburgerprofiel.be om uw certificaat snel te downloaden. We kunnen een herstelcertificaat niet via de post bezorgen. Heeft u uw digitale e-box bij de overheid al geactiveerd? Dan kunt u wel een verzending naar uw e-box aanvragen. Druk hiervoor op 1. (van hier direct naar 5.)
Heeft u nog een andere vraag? Druk op 2 (van hier naar voorlichter)
5. Geef de 11 cijfers van uw rijksregisternummer in en druk daarna op hekje: (Na hekje: IVR doet volgende beide controles: RRN geen 11 Nummers? Controle modulus 97)
a. U noteerde als uw rijksregisternummer xxxxxxxxxxx (genoteerde nummers)? Om te bevestigen, druk 1. Om te wijzigen, druk 2.
b. Het rijksregisternummer dat u ingaf is niet herkend. Wilt u opnieuw proberen, druk 1. Wilt u hulp van een voorlichter? Druk 2.
6. Uw aanvraag is geregistreerd. Als een geldig certificaat beschikbaar is, sturen we dit naar u op. Bij een ebox-verzending staat het certificaat daarin vandaag nog klaar. Hou voor een postverzending van een vaccinatiecertificaat rekening met een wachttijd van 1 week voor u het certificaat ontvangt.
7. Dank voor uw oproep.