Wij, De Zuidpoort, startten vrijdag 10 april 2020 een tijdelijke extra KRAS-dienst in het Buurtcentrum van Nieuw Gent.
KRAS vzw is de koepel van 18 Gentse initiatieven die aan voedselondersteuning doen.
Hier willen we kort beschrijven hoe we dat hebben aangepakt. Niet omdat we wéten hoe dat moet, we doen dit voor het eerst, wel om onze ervaringen te delen en mogelijks anderen te inspireren, op weg te helpen of feedback te krijgen.
Vooral het vermijden van besmetting was een uitdaging. We hebben dat opgelost door op afspraak te werken en voldoende afstand te verzekeren.
WAAROM?
we willen graag een antwoord bieden op de signalen dat:
- KRAS-dienst Geraarke geen nieuwe dossiers aanmaakt (gaan ze intussen wel doen)
- er een grote nood aan voedselondersteuning is (vanuit de rondgang in de wijk)
- vers fruit en groenten nu nog duurder zijn geworden
VOOR WIE?
- In de eerste plaats richten we op ons mensen die gedurende de crisis nog geen beroep konden doen op een KRAS-dienst.
- Daarna ook voor wie extra ondersteuning nodig heeft.
WAT?
- We starten met verpakte voeding (pasta, rijst, melk, yoghurt, groenten in blik, …).
Deze worden ons bezorgd van het KRAS-depot. - In een 2de fase zullen we groenten en fruit aanbieden.
HOEVEEL?
- Bij de opstart 2 weken na elkaar om een inhaalbeweging te maken. Daarna kunnen nieuwe klanten ook rekenen op ondersteuning bij KRAS-dienst Geraarke.
- Na de bedeling bij Geraarke zullen we om de 2 weken verdelen.
- We maken een inschatting om het aanbod te verdelen over het aantal gezinsleden dat langskomt.
WANNEER?
Vrijdagnamiddag op afspraak (evalueren we telkens)
Op die manier vermijden we zoveel mogelijk fysiek contact tussen mensen.
AANMELDEN?
Verschillende organisaties kunnen mensen toeleiden (OCMW, CAW, Wijkgezondheidscentrum, Straathoekwerk, Kind & Gezin). We werken met toeleiders omdat zij dan de inschatting maken van wie nood heeft én verder met hen ook andere rechten kunnen opnemen. De toeleiders kregen een link naar een pagina op onze website. Daar kunnen ze contactgegevens van het gezin ingeven en een afspraak boeken. |
We maken daarvoor gebruik van https://acuityscheduling.com/ (eerste weken gratis, daarna €14/maand. Daar worden afspraken netjes bijgehouden en vermijd je dubbele boekingen. Zowel toeleider als wij ontvangen per mail een bevestiging van de afspraak. Herinneringen kunnen per mail en met het duurdere abonnement (€23/maand) ook per sms. | |
Afspraken worden gesynchroniseerd met een Google Calendar die alle details bevat. Zo heb altijd en overal een mooi overzicht van wie wanneer komt. | |
Met behulp van www.zapier.com komen de afspraken ook in een Google Spreadsheet waar we bijvoorbeeld gemakkelijk totalen per dag kunnen laten berekenen. |
WAAR?
We kregen van de Stad Gent het buurtcentrum ter beschikking. Die locatie is in de buurt het meest geschikt omdat ze groot is en verschillende in- en uitgangen heeft.
- We kiezen om in 2 lijnen te werken. Zo kunnen we sneller meer mensen bedienen. Elke lijn heeft zijn bestel- en afhaalplaats. Voldoende van elkaar gescheiden. Terwijl iemand zijn bestelling opwacht, kan de volgende bestelling opgenomen worden.
- Voor het geval mensen te vroeg komen, voorzien we signalen op de grond om de afstand te bewaren.
HOE?
- Elke lijn heeft 3 medewerkers voorzien van mondmasker en handschoenen:
- iemand die ervoor dat alles duidelijk is en afstand wordt gerespecteerd
- iemand die de bestelling opneemt
- iemand die de bestellingen samenstelt en geeft
Ook bij het opnemen van de bestelling wordt afstand gehouden. Om te verduidelijken hebben we per product een afbeelding voorzien van de naam in 4 talen (Nederlands, Frans, Engels, Arabisch). Je vindt daarvan hier een voorbeeld. | |
De bestelling wordt genoteerd op de bestellijst en doorgegeven aan diegene die bestelling samenstelt. Die brengt de bestelling naar het afhaalpunt. |
*** Met dit bericht willen we jou proberen bijstaan in deze moeilijke tijd.
We verzamelen alle berichtjes daarover op https://dezuidpoortgent.be/corona-thuis/ (klik hier) ***
#corona-hulp