Brieven uit De Zuidpoort

Bijna 1 op 2 volwassenen in Vlaanderen heeft het moeilijk om met informatie om te gaan (informatie vinden, begrijpen en hanteren). Veel brieven zijn dus te moeilijk. Tegelijkertijd hangt er voor mensen in een kwetsbare situatie soms veel van af. Begrijpen ze niet alle rechten en maken ze niet van alles gebruik.

Op deze pagina vind je aanbevelingen, een brochure, checklist, veel meer tips en presentatie.

We delen alvast de essentie:

  1. Toegankelijke communicatie is niet enkel wenselijk voor bepaalde doelgroepen.
    Iedereen is erbij gebaat!
  2. Test je communicatie bij de gebruikers zelf. 

Wat zeggen de lezers?

Brochure

Klik hier om onze brochure te downloaden.

Je leest er:

  • hoe het project tot stand kwam
  • voor wie toegankelijke brieven nodig zijn
  • hoe je brieven helder maakt, op 3 manieren:
    • Weinig tekst zonder kortaf te zijn
    • Ondersteunende opbouw
    • Begeleidende vormgeving

Je vindt er ook een handige checklist.
Die kan je hier ook apart downloaden.


Voorbeelden

Klik op de afbeelding om de brief te downloaden.

Brief Ivago origineel

Brief Ivago herwerkt

Brief OCMW origineel

Brief OCMW herwerkt


Meer tips

 
Hopende U hiermede voldoende geïnformeerd te hebben
Farida en Katrien van Wablieft geven je tips, zodat jij je boodschap nog duidelijker kan overbrengen. Je leert hoe je technische informatie vertaalt in een leesbare brief en hoe je structuur brengt in die tekst. En passant krijg je ook een antwoord op enkele prangende vragen, zoals: wie moet een bewonersbrief ondertekenen? Hoe geef ik constructief feedback op teksten van mijn collega’s? Zijn bewonersbrieven op papier niet achterhaald? Enkele handige sjablonen en een webpagina vol inspiratie krijg je cadeau. Hopende u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben, uiteraard. Katrien Janssens en Farida Barki ademen duidelijke taal. Bij Wablieft maken ze al jarenlang teksten toegankelijker en geven ze trainingen duidelijke taal aan overheden en organisaties.
Stop. Stopstrategie voor organisaties
Overbodige regels, innovaties die maar niet gerealiseerd worden, vergaderingen die alleen maar gehouden worden omdat ze nu eenmaal gehouden worden. Of bureaucratische gedrochten en vage projecten zonder einde. Geen organisatie lijkt eraan te ontkomen: dingen die niets opleveren en wel veel energie en geld kosten. Het werkt niet goed en we raken er uitgeput en cynisch van. En toch gaan we ermee door. Vijf heldere stappen voor goed stoppen Waarom stoppen we niet gewoon met iets wat niet werkt? We werken blijkbaar liever aan iets nieuws, anders of beters. Ondertussen blijven we trekken aan het dode paard. Zou het niet heerlijk zijn als we in onze organisaties goed zijn in stoppen? Stel je voor dat we onze energie kunnen steken in het doen van het goede werk. Niet in het sleuren en zeuren. Bewust en blijvend ergens mee stoppen. Dat het ook eens mínder wordt, en niet altijd maar meer. In Stop. krijg je van stopstrateeg Marije van den Berg de vijf heldere stappen waarmee je goed stoppen in jouw team of organisatie wel voor elkaar krijgt. Je krijgt dat extra inzicht om nu toch echt definitief de knoop door te hakken en te stoppen. Mét of zonder feest.

Presentatie

Dank

Stad Gent voor de fijne samenwerking en financiële steun